SFS 1985:716 Källa: Rixlex Utfärdad: 1985-07-11 Uppdaterad: t.o.m. SFS 2005:61 |
Konsumenttjänstlag
(1985:716) [Fakta & Historik] 1 § Denna lag gäller avtal om tjänster
som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser |
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med
bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan
mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2004:554). |
7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som
åligger honom enligt 6 § och finns
det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från
att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte
större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade
avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt
den. |
9 § Tjänsten skall anses felaktig, om
resultatet avviker från |
10 § Tjänsten skall vidare anses
felaktig, om resultatet avviker från sådana uppgifter av betydelse för
bedömningen av tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som kan antas
ha inverkat på avtalet och som i samband med avtalets ingående eller
annars vid marknadföring har lämnats |
11 § Tjänsten skall slutligen anses
felaktig, om näringsidkaren i annat fall än som avses i 6 § första
stycket före avtalets ingående har underlåtit att upplysa konsumenten
om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller
ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde ha känt till
och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för konsumenten.
En förutsättning för att tjänsten skall anses felaktig är dock att
underlåtenheten kan antas ha inverkat på
avtalet. |
13 § Försämras resultatet efter den
tidpunkt som anges i 12 §, skall
tjänsten anses felaktig om försämringen är en följd av att näringsidkaren
har åsidosatt vad som ålegat honom enligt avtalet eller denna lag. |
14 § Har näringsidkaren genom en
garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid efter
den tidpunkt som anges i 12 § svara
för resultatet av tjänsten och försämras det utfästa resultatet under den
angivna tiden, skall tjänsten anses felaktig. |
15 § Avser tjänsten förvaring av en
lös sak gäller i stället för vad som sägs i 9, 10 och 12-14 §§ att
tjänsten skall anses felaktig, om förvaringen anordnas på ett sätt som
avviker från |
16 § Är tjänsten felaktig utan att det
beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla
inne betalningen enligt 19 §. Han
får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första
stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21
§. |
18 § Reklamerar konsumenten inte inom
den tid som följer av 17 §,
förlorar han rätten att åberopa felet. |
19 § Konsumenten får hålla inne så
mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav
på grund av ett fel hos tjänsten. |
25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens
sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 §. Han
får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att
häva avtalet enligt 29 §.
Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som
sägs i 31
§. |
27 § Konsumenten får hålla inne så
mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav
på grund av dröjsmål på näringsidkarens sida. |
30 § I fråga om verkningarna av
hävning tillämpas 23
§. |
32 § Om föremålet för tjänsten eller
annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll
skadas medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under
dennes kontroll, är näringsidkaren även i annat fall än som sägs i 31 § skyldig
att ersätta skadan, om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på
försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att
utföra tjänsten. |
33 § Har någon som avses i 10 § första
stycket 2 eller
3 uppsåtligen eller av vårdslöshet lämnat vilseledande uppgifter av
betydelse för bedömningen av tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet
och är tjänsten på grund därav felaktig enligt 10 § eller
15 § andra
stycket, är han skyldig att ersätta konsumenten skada som denne
därigenom tillfogas. |
35 § Bestämmelserna i 31--34 §§ gäller
inte ersättning för personskada. |
44 § Om den avbeställda tjänsten avser
arbete på en sak som har överlämnats till näringsidkaren eller som av
annan orsak befinner sig i hans besittning och konsumenten inte i rätt tid
betalar vad han enligt 42 eller 43 § är
skyldig för tjänsten eller ställer säkerhet för näringsidkarens fordran på
denna ersättning, får näringsidkaren fullfölja tjänsten och kräva fullt
pris för denna. |
46 § Om konsumenten i fall som avses i
45 § inte
betalar eller lämnar sin medverkan i rätt tid och dröjsmålet är av
väsentlig betydelse för näringsidkaren, får denne häva avtalet beträffande
återstående del av tjänsten. Detsamma gäller om näringsidkaren enligt 6 § tredje
stycket har avbrutit påbörjat arbete för att få anvisningar av
konsumenten och avbrottet medför väsentlig olägenhet för
honom. |
47 § Näringsidkaren får också häva
avtalet beträffande återstående del av tjänsten, om det redan på förhand
finns starka skäl att anta att konsumenten inte i rätt tid kommer att
betala eller lämna medverkan enligt 45 § och att
dröjsmålet blir av väsentlig betydelse för näringsidkaren. |
48 § Häver näringsidkaren avtalet, är
konsumenten skyldig att betala som om han hade avbeställt tjänsten den dag
då hävningen skedde. Näringsidkarens rätt att hålla kvar föremålet för tjänsten m. m. |
50 § Näringsidkaren skall vidta de
åtgärder som skäligen kan krävas av honom för att vårda en sak som han
håller kvar enligt 49 § eller
som inte har hämtats i rätt tid. Han har rätt till skälig ersättning för
vården. |
50 a § Den skadelidande parten
skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han
det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten. Lag
(2005:61). |
52 § Vid småhusentreprenad är
konsumenten inte skyldig att betala för annat än utförd del av
entreprenaden. |
55 § En besiktningsman som avses i 54 § skall
ha den erfarenhet och kunskap som krävs för uppdraget. Han eller hon skall
utföra sitt uppdrag med opartiskhet och
självständighet. |
56 § Vid en slutbesiktning enligt 53 § skall
besiktningsmannen undersöka om småhusentreprenaden är felaktig enligt 9 §.
Resultatet av slutbesiktningen skall snarast redovisas skriftligen till
parterna och innehålla uppgift om de förhållanden som besiktningsmannen
anser utgöra fel. Utlåtandet skall också innehålla uppgift om förhållanden
som konsumenten anser utgöra fel enligt 9, 10 eller 11
§. |
57 § Om inte annat har avtalats, är
konsumenten skyldig att slutligt svara för ersättningen till
besiktningsmannen vid en slutbesiktning enligt 53 §. Om det
görs en sådan ny slutbesiktning som anges i 56 § andra
stycket, skall näringsidkaren svara för den del av ersättningen som
hänför sig till den nya besiktningen. Lag (2004:554). |
58 § Om slutbesiktning görs enligt 53 §, gäller
följande i stället för 12
§. |
59 § Oavsett vad som föreskrivs i 12 § första
stycket och 58 § andra
stycket skall småhusentreprenaden alltid anses felaktig om ett
förhållande som avses i 9, 10 eller 11 § visar
sig inom två år efter det att entreprenaden godkändes vid slutbesiktning
eller, om slutbesiktning inte har gjorts, inom två år efter det att
arbetena avslutades. Detta gäller dock inte om näringsidkaren gör
sannolikt att förhållandet beror på en olyckshändelse eller därmed
jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något
liknande förhållande på konsumentens sida. Lag (2004:554). |
60 § Sedan en småhusentreprenad har
godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får
konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i
besiktningsutlåtandet. |